середа, 5 березня 2014 р.

Віршовані розвивалки для малят (вірші, пальчикові та народні ігри, іт.д.)

Привіт усім!

Ця стаття буде збіркою різних віршів, пальчикових, народних ігор та забавлялок, які я якось нашукала в інтернеті, деякі з них навчили мене моя мама та бабуся та Мішині батьки, деякі підказали мамочки на СвітМам, і деякі я дізналась від своїх друзів! Заздалегідь перепрошую, але більшістю буду ділитися без посилань, адже першопочатковий задум був накачати просто собі, а тепер вирішила ними поділитися з іншими мамами! Тому не сприймайте це, будь ласка, за плагіат! 


Це, до речі, наше фото! Тато і доця, Віталінці тоді було десь біля 2-х місяців!!! :)


Отже, починаємо читати...

>>> Пальчикові ігри <<<

Перш за все, у розділі пальчикові ігри даю посилання на коротенький мультик, який навчить дітей назви пальчиків на руках - відео тут!

Цікава інформація про гру Сорока-білобока”, але більш поширеною еквівалентною грою є "Сорока-ворона" (мене, до речі, мама навчила її розказувати): 

 Як відомо, у людей на долоньках і на стопах є проекції всіх внутрішніх органів.

По центру долоні – проекція тонкого кишечнику, саме звідси починається “Сорока-білобока” (або "Сорока-ворона"). Наступне коло – товстий кишечник.   Лінія між середнім і безіменним пальцями проекція прямої кишки (до речі, регулярний масаж цієї області позбавить від запорів).

 Далі кожен пальчик дитини треба взяти за кінчик і злегка стиснути, мізинчик відповідає за роботу серця, безіменний – за роботу нервової та статевої системи, середній -  печінки, вказівного – шлунка, великий палець відповідальний за головний мозок та легені.

Далі декілька варіантів гри:

* * *
Сорока-білобока кашку варила,
діток годувала. (Дорослий злегка лоскоче долоньку дитини)
Цьому дала, (Загинає мізинчик дитини)
цьому дала, (Загинає безіменний пальчик)
цьому дала, (Загинає середній пальчик)
цьому дала, (Загинає вказівний пальчик)
а цьому не дала: (Ворушить великий пальчик)
ти дров не носив, піч не топив,
тобі каші не дамо! (Злегка лоскоче дитини)

* * *
Сорока-Ворона 
На припічку сиділа,
Діткам кашку варила. 
Ложечкою мішала, 
Своїх діток годувала: 
- Цьому дам, цьому дам,
Цьому дам і цьому дам,
А цьому не дам,
Бо цей бецман
Дров не носив,
Діжі не місив,
Хати не топив,
Діток гулять не водив -
Справжній лежень.

* * *
Сорока-ворона

Сорока-ворона, на припічку сиділа,
Діткам кашку варила:
Цьому дам, цьому дам, цьому дам і цьому дам, 
А цьому не дам, 
Він дрів не рубав, води не носив, кашки не їсти.
Киш-киш-киш-киш!
Полетіли-полетіли-полетіли, 
На голівцю сіли.

* * *
Сорока-ворона. 

Діткам кашку варила.
На припічку сиділа. 
Пiдiть, дітки, по водицю!
І цьому дам, i цьому дам,
А цьому не дам:
Biн дров не рубав,
В хату не носив, печі не топив,
Води не носив, дiжi не місив,
Каші не варив, хліба не ліпив,
В піч сажав, кашу доїдав.

Мені, звичайно, більше подобається ось такий варіант гри "Сорока-ворона" :

Сорока-ворона діткам кашку варила, на припічку/порозі студила, (вказівним пальчиком однієї руки легко стукаємо по центру долоні іншої руки)
Цьому дала, бо маленький (загинаємо, або злегка стискаємо мізинчик)
Цьому дала, бо гарненький (загинаємо, або злегка стискаємо безіменний пальчик)
Цьому дала, Бога просить (загинаємо, або злегка стискаємо середній пальчик)
Цьому дала, воду носить (загинаємо, або злегка стискаємо вказівний пальчик)
А цьому, не дала - Гай-гай полетіла (беремо за великий пальчик, та злегка трусимо ручкою, імітуємо політ ручки на верх).

* * *
- Пальчику, пальчику, де Ти був?
– Пальчику, пальчику, що Ти чув?
– З меньшиньким братом – я кашку варив,
– Із безіменним – я кашку їв,
– Із середущим – я в лісі гуляв,
– А із найбільшим – пісню співав

* * *
Пальчик-хлопчик
— Пальчик-хлопчик, де бродив?
— З цим братиком в ліс ходив,
З цим братиком борщ варив,
З цим братиком снідав, 
З цим братиком співав.

Під час промовляння показати великі пальці на обох руках. Потім по черзі з'єднувати їх з рештою пальців.

* * *
Схованки
У хованки пальці грали 
І голівки заховали. 
Оце так, оце так.
І голівки заховали. 

Ритмічно згинати і розгинати пальці. Ускладнення: почергове згинання пальчиків на обох руках.

* * *
Раз, два, три, чотири, п’ять
пішли пальчики гулять:
перший пальчик в ліс пішов,
другий пальчик гриб знайшов,
третій пальчик суп варив,
а цей – добрий,
а цей – злий.

* * *
Печу, печу хлібчик
(Забавлянки з ручками та пальчиками дитини. Перекладаємо ручки і кажемо:)
Печу, печу хлібчик
Дітям на обідчик. 
Перебираємо пальчики:
Цьому дам, цьому дам, цьому дам і цьому дам... 
Вказуємо на великий пальчик:  
А цьому не дам:
Він хліба не місить,
Він води не носить,
Він в печі не палить,
То я цьому й не дам...

* * *
Спечем хлібчик
Спечем, спечем хлібчик
Дітям на обiдчик.
Найбільшому - хліб місити,
А тобі - воду носити,
А тобі - в печі палити,
А тобі - дрова рубати,
А малому - замітати.
Тільки хліба напекли - танцювати почали.
Це робота не легка - витинати гопака.
(Розгинаємо пальчики, починаючи з великого. Імітуємо пальчиками танок).

* * *
Кра, ворона, кра!
(Дитині, яка, тримаючись за палець дорослого, то опускає, то піднімає руку, примовляють:) 
Кра, ворона, кра!
На полиці сиділа,
Дітям кашу варила.
Діти пішли до села,
Сама кашу поїла.
Киш, киш, киш!.

* * *
Наш хлопчик
Оцей пальчик - наш дідусь,
Оцей пальчик - баба,
Оцей пальчик - наш татусь,
Оцей пальчик - мама,
Оцей пальчик - хлопчик наш,
А зовуть його....!

* * *
(Показуємо на пальчик та кажемо: „перший пальчик...", i продовжуємо гру, загинаючи кожен пальчик).
Перший пальчик - наш дiдycь,
Другий пальчик - то бабуся,
Третій пальчик - наш татусь,
А четвертий - то матуся,
А мізинчик - наш малюк,
Biн сховався тут.

* * *
Моя сім'я
Цей пальчик — дідусь. 
Цей пальчик — бабуся. 
Цей пальчик — татусь. 
Цей пальчик — матуся. 
Цей пальчик — я. 
От і вся моя сім'я!

Текст супроводжується почерговим згинанням пальців, розпочинаючи з великого пальця. Після закінчення промови — покрутити кулачком.

* * *
(По черзі загинаємо пальчики до долоні. Потім великим пальцем торкаємося всіх інших - „будимо". Розкриваємо всі пальці „враз").
Задрімав мізинчик трішки,
Безіменний - стриб у ліжко,
А середній там лежить,
Вказівний давно вже спить.
Вранці вci вони схопились враз - 
В дитсадочок бігти час.

* * *
На роботу
(Стиснути пальчики в кулачок. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А зі словами: „Встали вчасно вci..." широко розставити nальцi).
Старший встав - не лінувався.
Вказівний за ним піднявся - 
Розбудив сусід його.
Той - свого, а той свого.
Встали вчасно вci брати - 
На роботу треба йти.

* * *
Доброго ранку
(Пальцями правої руки по черзі „вітатися" з пальцями лівої руки, торкаючись один до одного кінчиками).
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку тобі i мeнi!

* * *
Пташенята в гнiздi
Полетіла пташка-мати
Малюкам жуків шукати.
А малята не літають - 
Із гніздечка виглядають.
(Bci пальці правої руки обхопити долонею. Утворити „гніздо". Коли ворушити пальцями правої руки, створюється враження, що у „гнiздi" живі пташенята).

* * *
Kвіткa
Сяє сонечко привітне -
Kвіткa з пуп‘янки розквітне.
(Пучки пальців обох рук зімкнути. Долоньки трішки круглясті, схожі на пуп‘янок. Нижні частини долонь притиснути одну до одної, а пальці широко розставити по колу i трохи вигнути. Утворюється велика квіткa, що розпустилася).

* * *
Хрущ
Я - малий веселий хрущ.
Мене знає кожен кущ.
Маю я красиві вуса
І нічого не боюся.
(Стиснути кулачок. Вказівний палець i мізинець розвести в рiзнi боки („вуса"). Ворушити вусами).

* * *
Квіточка
Під снігом квiточка росте,
Красу на землю принесе,
Промінчик доторкнеться
І квітка усміхнеться.
(Показати руками шар снігу. Пoтiм утворити руками квітку й торкнутися до її пелюсток, показуючи „промінчик". Далі квітка потроху розкриває пелюстки).

* * *
Віяло
В літню спеку віяло
Вітерцем повіяло.
3 нами вітерець погрався -
І у віяло сховався.
(Зображати руками віяло. Потім пальчики ховаються в кулачок)

* * *
Вихідне положення. Поставити долоні перед собою, випрямивши й розсунувши пальці. Стискати й розтискати пальці на обох руках одночасно, супроводжуючи рухи відповідними фразами. 
  
Ліхтарики запалилися! 
(пальці випрямити)
Ліхтарики згасли! 
(пальці стиснути)

* * *
По черзі стискати й розтискати пальці рук на рахунок " раз-два". На "раз": пальці правої руки випрямлені, пальці лівої руки зжаті. На "два": пальці лівої руки випрямлені, пальці правої руки зжаті. Виконувати вправу спочатку повільно, потім прискорити темп. Вправу можна виконувати спочатку на рахунок, а потім - супроводжуючи рухи рядками, які проговорюються ритмічно:
  
Пальці в хованки всі грались 
Ось так, ось так, 
В кулачки всі заховались, 
Ось так, ось так.

* * *
Їжачок
Вихідне положення. Поставити долоні під кутом одна до одноъ. Розташувати пальці однієї руки між пальцями іншої. Ворушити прямими пальчиками. 
  
Маленький гарний їжачок. 
Має купу колючок!

* * *
Пароплав
Вихідне положення. Обидві долоні з'єднані "ковшиком", всі пальці, крім великих, спрямовані убік "від себе", а великі пальці підняті нагору й з'єднані - це "димар". 
  
Пароплав пливе по річці, 
І димар димить, як пічка.

* * *
Річка й рибка
1. Річка - хвилястий, плавний рух розслаблених кистей рук. 
2. Рибка - вихідне положення: прямі долоні притиснуті одна до одної, пальці спрямовані убік "від себе". 
Повертати зімкнуті долоні вправо й вліво, імітуючи рухи рибки хвостом.
Рибка-Манюня по річці пливе, 
Рибка-Манюня хвостиком б'є.

* * *
Дерева
Вихідне положення: розташувати кисті рук перед собою, долонями до себе, пальці розведені в сторони й напружені. Після виконання вправи струснути кисті рук. 
  
У полі дерево стоїть, 
Вітер гілки ворушить. 
(Погойдувати руками зі боку в бік.)

* * *
Kвіткa
Сяє сонечко привітне - 
Kвіткa з пуп‘янки розквітне. 
  
(Пучки пальців обох рук зімкнути. Долоньки трішки круглясті, схожі на пуп‘янок. Нижні частини долонь притиснути одну до одної, а пальці широко розставити по колу i трохи вигнути. Утворюється велика квіткa, що розпустилася).

* * *
Пташка п'є водичку
Вихідне положення. Пальці скласти "щіпочкою" - це "дзьоб". Не відриваючи лікоть від стола, "дзьобом" торкнутися стола. Далі - імітувати рухи птаха: захопити "воду", підняти "голову", поклацати "дзьобом". 
  
Нахилився, захопив, 
Підняв та проковтнув.

* * *
Пташка летить
Вихідне положення. Руки розташувати перед собою (долонями до себе). Великі пальці переплести - це "голова" птаха. Інші пальці - "крила". Помахати ними. 
  
Пташечки літають - 
Крильцями махають. 
А долоньки у діток, 
Наче крильця у пташок.

* * *
Замок
На дверях замок висить, 
Ми його відкриєм вмить. 
Постукали, покрутили 
І легесенько відкрили. 
  
(Ритмічні швидкі з’єднання пальців обох рук в замок. Пальці зціплені в замок, руки тягнуться в різні сторони. Рухи зціпленими пальцями від себе, до себе. Пальці зціплені біля долонею постукують один одного. Пальці розціплюються, долоні в сторони.)

* * *
Гра “Равлик”
Равлик у будиночку сидить, висунувши ріжки, мовчить. (Одна з рук – “квіточка”. Вона стоїть на столі, спираючись на лікоть. Пальці напівзігнуті, розчепірені. Долонька – чашечка квітки. Друга рука – «равлик». Великий, середній і безіменний пальці стикаються кінчиками. Вказівний і мізинець витягнуті вперед (роги равлики ).
Ось равлик повзе ( “Равлик” розгойдується з боку у бік).
Потихеньку вперед. (Повзе вперед по столу).
На квіточку заповзе, ( “Равлик” заповзає на “квіточку”).
Пелюсточки погризе. ( “Равлик” по черзі обхоплює пальці “пелюсточки” другої руки “квіточки”).
Ріжки в голову втягнув, ( Рука “равлик” згортається в кулак “втягує ріжки”).
У будиночок сховався, заснув. (Друга рука “квіточка” закривається, ховаючи “равлика” в “бутоні”).

* * *
Гра “Вітер”
Вітер дме, задуває,
Пальму в сторони хитає. (Руки стоять на столі, спираючись на лікті. Кисті рук притиснуті одна до одної, пальці розчепірені (крона пальми). Хитаємо руками у різні боки, намагаючись не піднімати лікті від столу).
Вітер дме, задуває,
Пальму в сторони хитає.
А під пальмою краб сидить
І клешнями ворушить.
А під пальмою краб сидить
І клешнями ворушить. (Долоні лежать на столі, притиснуті одна до одної боковими частинами. Пальці рук зігнуті, розчепірені (клешні). Ворушіть ними.)
Чайка над водою літає (Долоні з’єднані великими пальцями, інші пальці стиснуті, розведені в сторони (крила); “машемо” ними в повітрі).
І за рибками пірнає. (Долоні зімкнуті і трохи округлені; виконуємо хвилеподібні рухи).
Чайка над водою літає
І за рибками пірнає.
А під пальмою краб сидить
І клешнями ворушить.
А під пальмою краб сидить
І клешнями ворушить.
Під водою на глибині
Крокодил лежить на дні.
Під водою на глибині (Долоні притиснуті одна до одної внутрішніми сторонами; пальці зігнуті (зуби). Лежачи на тильній стороні однієї з рук, “відкриваємо та закриваємо рот” крокодила).
Крокодил лежить на дні. (Перевернувши руки на інший бік, повторюємо рухи.)
А під пальмою краб сидить
І клешнями ворушить.
А під пальмою краб сидить
І клешнями ворушить.

* * *
П’ять маленьких рибок
Грали в річці, (Долоні зімкнуті, трохи заокруглені. Виконуємо хвилеподібні руху в повітрі).
Лежала велика
Колода на піску, (Руки притиснуті одна до одної; перевертаємо їх з боку на бік).
І рибка сказала:
“Пірнати тут легко!” (Долоні зімкнуті, трохи заокруглені. Виконуємо ними “пірнаючі” рухи).
Друга сказала:
“Адже тут глибоко”. (Качаємо зімкнутими долонями (негативний жест).
А третя сказала:
“Мені хочеться спати!” (Долоні зімкнуті, трохи заокруглені, тильною стороною кладемо їх на стіл або коліна (рибка спить).
Четверта стала
Трохи замерзати.
Швидко ворушімо долонями (Імітуємо тремтіння).
А п’ята крикнула:
“Тут крокодил! (Зап’ястя з’єднані; долоні розкриваються і з’єднуються (рот).
Пливіть швидше,
Щоб не проковтнув!” (Швидкі хвилеподібні руху зімкнутими долонями (рибки спливають).

* * *
Гра “Зайці”
Руки лежать на столі або колінах, пальці розслаблені. Відповідно до тексту піднімаємо по черзі кілька однойменних пальців, починаючи з великих.
Десять сірих зайців
Дрімали під кущем,
І двоє раптом сказали:
“Он мисливець з рушницею”
Двоє закричали:
“Давайте втечемо!”,
Двоє прошепотіли
“Давайте помовчимо!”,
Двоє запропонували:
“Ми сховаємося в кущах!”
А двоє раптом запитали:
“Він може зробити” Бах “?”
“Бах” – вистрілив мисливець, (Плескаєте в долоні).
Натиснувши рушниці курок, (Тікаймо пальчиками по столу або коліну).
І десять сірих зайців
Втекли.

* * *
Гра “П’ять каченят”
П’ять каченят пливуть вперед,
На березі їх мама чекає, (Одна з рук – “мама качка” – стоїть на столі, спираючись на лікоть. Пальці складені щіпкою. Друга рука – каченята. Виконуємо хвилеподібні руху у напрямку до “качки”. Кількість розігнутих пальців відповідає кількості каченят)
Але тільки четверо каченят
Повернулися до матусі тому. (поступово пальці загинаються)
Четверо каченят пливуть …
Троє каченят пливуть …
Двоє каченят пливуть …
Ось один пливе вперед,
На березі його мама чекає, (На слова “На березі їх (його) мама чекає” “киваємо” кистю руки ( “мамою-качкою”).
І відразу п’ятеро каченят
Повернулися до матусі тому.

* * *
Гра “Годинник”
Сідаємо на килимок або подушку ногами «під себе». Перебираємо пальчиками ( “біжимо”) від колінок до голови.
Миша полізла в перший раз
Подивитися, котра година.
Раптом годинник сказали: “Бом!”, (Плескаємо у долоні один раз).
Миша скотилася шкереберть. (Руки “скочуються” на підлогу).
Миша полізла другий раз
Подивитися, котра година.
Раптом годинник сказали: “Бом, бом!” (Плескаємо два рази).
Миша скотилася шкереберть.
Миша полізла в третій раз
Подивитися, котра година.
Раптом годинник сказали: “Бом, бом, бом!” (Плескаємо три рази).
І миша знову скотилася шкереберть.

* * *
Гра ” А в жирафів та слонів….”
В жирафів плями, плями, плями, плямочки скрізь.
В жирафів плями, плями, плями, плямочки скрізь. (Плескає по всьому тілу долонями).
На лобі, вухах, на шиї, на ліктях,
На носі, на жовті, на колінах, на шкарпетках. (Обома вказівними пальцями доторкаємося до відповідних частин тіла.)
В слонів є складки, складки, складки, складочки скрізь.
В слонів є складки, складки, складки, складочки скрізь. (Щипаємо себе, як би збираючи складки).
На лобі, вухах, на шиї, на ліктях,
На носі, на жовті, на колінах, на шкарпетках. (Обома вказівними пальцями доторкається до відповідних частин тіла).

* * *
Гра “Кошенята”
Долоні складаємо, пальці притискаємо один до одного. Лікті спираємо об стіл.
В кішочки нашої є десять кошенят, (Похитує руками, не роз’єднуючи їх).
Зараз всі кошенята по парах стоять:
Два товстих, два спритних,
Два довгих, два хитрих,
Два самих маленьких
І найкрасивіших. (Постукуємо відповідними пальцями один по одному (від великого до мізинця).

* * *
Вулик
Ось маленький вулик, де бджоли сховалися.
Ніхто їх не побачить.
Ось вони показалися з вулика.
Одна, дві, три, чотири, п'ять!
З-з-з-з-з!  
                          
Пальці стиснути в кулак, потім відгинати їх поодинці. На останній рядок різко підняти руки вгору з розчепіреними пальчиками — бджоли відлетіли.

* * *
Черепаха
Ось моя черепаха, вона живе в панцирі. 
Вона дуже любить свою домівку. 
Коли вона хоче їсти, то висовує голову. 
Коли хоче спати, то ховає її назад.

Руки стиснути в кулаки, великі пальці усередині. Потім показати великі пальці й заховати їх знову.

* * *
Капуста
Ми капусту рубимо, рубимо,
Ми капусту солимо, солимо,
Ми капусту тремо, тремо,
Ми капусту мнемо, мнемо.

Рухи прямими долонями вгору-вниз, почергове погладжування подушечок пальців, потерти кулачок об кулачок. Стискати і розтискати кулачки.

* * *
П'ять пальців
На моїй руці п'ять пальців, 
П'ять хватальців, п'ять держальців. 
Щоб стругати, щоб пиляти 
І щоб брати й дарувати. 
Їх не важко рахувать: Раз, два, три, чотири, п'ять!

Ритмічно стискати і розтискати кулачки. Під час лічби — по черзі загинати пальчики на обох руках.

* * *
Зустрілися
Зустрілися двоє кошенят: «Няв, няв!»
Двоє цуценят: «Ав, ав!»
Двоє лошенят: «Іго-го!»
Двоє тигренят: «Ррр!»
Дві корови: «Муу!»
Дивись, які роги.

Під час промовляння кожного рядка з'єднувати по черзі пальці правої і лівої рук, розпочинаючи з мізинця. Після вимовляння останнього рядка показати роги, витягнувши вказівні пальці й мізинці.

* * *
Човник
Дві долоньки притисну 
І по морю попливу. 
Дві долоньки, це друзі.
Пливи, човнику мій. 
Я вітрила підійму, 
Синім морем попливу. 
По бурхливих бурунах 
Пливуть рибки тут і там.

Промовляючи перші рядки, дві долоні з'єднати човником і виконувати хвилеподібні рухи руками. На слова "вітрила підійму"підняти випрямлені долоні вгору. Потім імітувати рухи бурунців і рибок.

* * *
Рибки
Рибки граються, сміються 
У чистенькому ставку. 
То зійдуться, розійдуться 
То зариються в піску.

Імітувати руками рухи рибок відповідно до тексту.

* * *
«Рукавички»
Одягаєм рукавички,
(Пальці розгорнуті віялом.)
Рукавички невеличкі.
(Ковзні рухи кистей рук між пальцями.)
Знаєм, хлопчики й дівчатка,
(Руки на рівні грудей, повернуті наперед.)
Все у нас тепер в порядку.
Кожний пальчик має хатку.
(Погладжування кожного пальця відповідно до рими.)


>>> Забавлялки <<<

* * *
Приїхали ковалі 

Приїхали ковалі, 
Стали собі на селі. 
- Ковалю, ковалю, підкуй коня. 
Як умієш, то підкуй, 
Як не вмієш, то не псуй.

* * *
Коточку, де ти був?

(Гладять долонями обличчя дитини й приказують:)
- Коточку, де ти був?
- У коморці.
- Що там робив?
- Молочко пив.
- А мені залишив?
- Забувся.
- Апчхи! Апчхи!
- Апчхи! Апчхи!

Ще схожі:

* * *
Зайчику, зайчику

- Зайчику, зайчику, 
Де ти був? 
- У млині, у млині. 
- Що ти бачив? 
- Міх муки, міх муки. 
- А чому не вкрав? 
- Бо були там кравчики, 
Та побили пальчики. 
Ледве я втік - 
Через бабин тік 
Та через колоду, 
Головою в воду - 
Шубовсть!

* * *
Мишко, мишко, Торохтушко

- Мишко, мишко, 
Торохтушко, 
А де була? 
- У бабусі. 
- Що робила? 
- Полотно ткала. 
- Що заткала? 
- Шматок сала. 
- Куди поклала? 
- На мисничку. 
- Куди впало? 
- У мисочку. 
Тут пень, 
Тут криниця, 
Тут холодная водиця.

* * *
Ототушки-тутушки
(Погладжуючи тільце дитини, розводять ручки)
Ототушки-тутушки!
На котика потягушки,
А на Василька ростушки.
Ой тошки, тотошки!
Щоб підросли трошки.

* * *
Потягусі, потягусі
Потягусі, потягусі,
На Галю ростусі.
Щоб Галочка росла,
Росла-виростала,
Щоб Галочка своїй мамці
Скоріш в поміч стала.
У поміч стала,
Діток колихала
Й хату доглядала.

* * *
Печу, печу хлібчик
(Беруть у долоні дитячу голівку і, злегка її перекидуючи з руки на руку, роздільно проказують:)
Печу, печу хлібчик
Дітям на обідчик.
Меншенькому - меньший,
Більшенькому - більший. 
(Після цього, нахиляючи голівку то наперед, то назад, продовжують:)
Шур у піч!
Сажай - виймай,
Їжу, ріжу
Я, куштую -
Гам!

* * *
Два півники, два півники
(Масаж та погладжування) 
Два півники, два півники
Горох молотили,
Дві курочки-чубарочки
До млина носили.
Цап меле, цап меле,
Коза насипає,
А маленьке козенятко
На скрипочку грає.
Танцюй, танцюй, козунечко, 
Ніженьками туп, туп, 
Татусенько з матусею 
Принесуть нам круп, круп.
Туп, туп, козуню,
Туп, туп, біленька,
Туп, туп, сіренька.
У нашої кізоньки
Чотири ніженьки.

* * *
Ходив кіт по току

Ходив кіт по току
В червоному ковпаку,
В червоному ковпаку,
А миші сміються,
Аж в боки беруться.

* * *
Миш книш проточила

Миш книш проточила,
Муха борщ пролила,
Півень коня задавив - 
Нічим їхать до млина.
А бабині коноплі
На печі попріли,
А дідові постоли 
На льоду згоріли.

* * *
Заєць косив

Заєць косив, заєць косив,
Лисиця згрібала,
Павук метав у копицю,
А муха топтала.

* * *
Комар траву покосив

Комар траву покосив,
Муха посушила,
Заєць в пластя ізметав,
А миш повозила.

* * *
Купалися ластів'ята

(Співають під час купання:)
Купалися ластів'ята
Та в чару-водиці,
Щоб були ми білотілі
Та ще й білолиці.
Купалися ластів'ята
Та в чару-водиці,
Щоб були ми чорноброві
Та ще й білолиці.
У любисточку купали, 
Живу воду наливали,
Щоб здоров'я тіло мало,
Лиха-горенька не знало.

* * *
Іди, іди, дощику

Іди, іди, дощику,
Зварю тобі борщику
В зеленому горщику,
Поставлю на вербі,
Щоб випили горобці.
Я яєчком забілю,
А яєчко прісне,
А сонечко блисне.

Або

Ходи, ходи, дощику,
Зварим тобі борщику,
Зварим тобі галушок
Та виллємо на пісок.
Хлюп, хлюп....
Хлюп, хлюп, водиченько,
Хлюп, хлюп на личенько,
І на ручки, і на ніжки
Хлюп, хлюп, хлюп!

* * *
(Ідемо одне за одним, тримаючись за руку, при цьому перевалюємося з ніжки на ніжку):
Раз доріжка, два доріжка,
На доріжці кривоніжка,
Качуляє, кривуляє,
Тишком -нишком промовляє:
Раз доріжка....

Ось ця теж класна, викликає у нас посмішку і сміх:

* * *
Коза рогатая
(Двома пальцями наставленими на дитину ворушите і примовляєте:)
Ішла коза рогатая
За дітками-малятами:
Забодаю, забодаю, забодаю!!!

Або

Іде коза рогатая, 
Іде коза вухатая
До діточок маляточок.
Ніженьками "туп-туп",
Віченьками "луп-луп",
Хто лиш сосочку ссе,
Молочка хто не п"є,
Того буцну прийду,
На ріжки посаджу.

* * *
(лоскотка, пальцями пробігаємо від п'яточок до шийки або під ручки)
Бігла мишка, несла книшика, не мала, де сісти, книшика з'їсти.
А тут-тут сіла - книшика з'їла!

* * *
Равлик-Павлик
вистав ріжки, дамо масла на пиріжки,
тобі два,
мені два - 
поділимось обидва.


- Плескалки

* * *
Лапці-лапусі,
Де були? В бабусі!
А що їли - кашку!
А що пили - бражку,
А що на закуску?
Хліб і капустку!
Кашка солоденька,
Бабуся добренька.

* * *
- Ладі-ладусі,
- А де були?
- В бабусі.
- А що їли?
- Кашку.
- А що пили?
- Бражку!
- А що на закуску?
- Хліб та капустку.
- Гай, гай на бабину хату
Калачі їсти!
- Ладоньки, ладусі,
Ой, ладусі, ладки,
А де були?
- У бабусі.
- А що їли?
- Оладки
З медом,
З молочком,
Із вареннячком.
- А на закуску?
- Хліб та капустку.
- Гей, гей на бабину хату
Калачі їсти!

* * *
Тосі-Тосі
( теж навчила моя мама). Плескаємо в долоньки і примовляємо :
Тосі-Тосі -
гуси в горосі, 
свині в капусті, 
а Віталінка (підставляємо ім'я дитини) на грушці!!! (Коли кажемо на грушці, піднімаємо ручки вверх).

Ще варіанти:

* * *
(хлопаємо в долоньки)
Тосі-тосі, 
свині в горосі,
поросята в гречці, 
бути суперечці.
Тосі-тосі,
свині в горосі,
та й не всі, та й не всі, 
бо частина у вівсі, 
а ще трошки в просі.

* * *
Тосі, тосі, тосі,
Де ходили - в гості.
Що їли - кашку
Що пили - малашку,
Кашка смачненька, 
Малашка - ріденька.

* * *
- Ладки, ладоньки, ладусі,
де були ви?
- У бабусі. 
- Що їли?
- Оладки.
- З чим оладки?
- Із медком, із солодким молочком.
- А де медок брали?
- В бджілок діставали.
У саду зеленому, під рясними кленами.
Під кленами, під липами, де ягоди розсипані.
- Хто розсипав?
- Гуси.
- Хто збере?
- Бабуся.
-Хто поїсть? 
- (Ім"я лялюсі) - малесенька дитинка.

* * *
Ладунки, ладусі!
А де були?
у бабусі.
А що їли?
Кашку.
А що пили?
Бражку.
А що на закуску?
Хліб та капустку.

* * *
Тосі, тосі, лапці
де були?
у бабці
а що їли?
кашку
а що пили?
брашку
а що на закуску?
квашену капусту!

* * *
Руханка
Як раненько я встаю, (встати на пальчики, потягнутися)
то багато справ роблю: (розвести руками)
личенько своє умию, (миють лице)
вушка, носик, очка, шию. (миють вушка, очка, шию)
одягнуся, причешуся (нахилитися, причесатися)
і усім я посміхнуся. (посміхаємося!)

* * *
Раз-і-два – ішли качата,
Три-чотири – до води.
Плентався за ними п`ятий,
Шостий теж ішов туди.
Сьомий дуже притомився,
Восьмий на дорозі всівся,
А дев`ятий всіх догнав.
А десятий загубився з переляку запищав,
Не пищи, а доганяй, своїх друзів відшукай.

* * *
Чуки-рики, півники, гайда,
Була собі дiвчина-найда.
I хліб пекла, i часник товкла,
I сорочки латала,
I на хлопців моргала.
Ось така вона була.
Очі дівчинки манісіньки,
Яка ж бо ти гарнісінька:
За косою барвіночок
Ще й рука бiлiсiнька.

* * *
Kyє коваль бричку, заглядає в пічку:
Чи є борщ, чи є каша?
Чи є в борщі кусок м‘яса?
Ішла киця по водицю 
та й упала у криницю.
Пішов котик рятувати, 
став за хвостик витягати.
Ой, цить, кицю, будь весела,
Та поїдемо на села,
Та купимо трана-рана,
А в барана спина драна,
А в корови крутi роги,
А в Наталі чорні брови.

* * *
Танцювала риба з раком,
А петрушка — з пастернаком,
А цибулька — з часником,
А дівчина — з козаком. .
А цибулька дивується,
Що так гарно танцюється.

* * *
Послухайте, люди,
Довга байка буде!
Був собі горобець,
Бабі збив новий горнець.
Прилетіла горобчиха,
Питається баби стиха:
А хто збив Вам горнець?
Баба каже: „Горобець!"
Пiдiб‘ю йому крильця!
Чи казати знов з кінця?
Як казати, то казати:
Був собі горобець...

* * *
Малювала зранку мишка
Три цукерки, два горішка,
А в обід в куточку сіла
І смачний малюнок з'їла.

* * *
По дорозі йшов бичок,
Бачить - лізе їжачок,
Як лизнув його бичок -
Поколовся об бочок.
Їжачок сміється:
"То-то,
не бери всього до рота."

* * *
- Як тобі не сором Грицю?!
Знов одержав одиницю?-
запитала мама строго.
- Ну, і що ж у цім страшного?!
Он Маринка і Галинка
не одержали нічого...

* * *
Скочив котик,
Сів на плотик.
Миє ротик
І животик.
Він біленький
І чистенький, -
Гарний Мурчик
мій маленький.

* * *
Чуки-рики, півники, гайда,
Була собі дiвчина-найда.
I хліб пекла, i часник товкла,
I сорочки латала,
I на хлопців моргала.
Ось така вона була.
Очі дівчинки манісіньки,
Яка ж бо ти гарнісінька:
За косою барвіночок
Ще й рука бiлiсiнька.

* * *
Заєць спати захотів,
Сам ліжечко постелив,
Сам зробив собі подушку,
Примостив її під вушко.
Тільки дуже довге вушко -
Все звисає із подушки.

- Ігри з ніжками :

* * *
Кую, кую ніжку,
Поїдем в доріжку,
Будем коня напувати,
Будем в баби ночувати.

* * *
Куй, куй, чобіток,
Подай, бабо, молоток.
Не подаси молотка,
Не підкую чобітка,
Молоток срiбленький,
Чобіток золотенький.

* * *
Куй, куй, чобіток!
Подай, бабо, молоток!
Не подаси молотка -
Не підкую чобітка.

* * *
Кую, кую ніжку,
Поїду в доріжку,
Куплю черевички,
Ніжки невеличкі.

* * *
Кую, кую чобіток,
Подай, мамо, молоток!
Як не подаси молотка,
Не підкую чобітка.

* * *
Куй, куй ніжку
Підемо в доріжку
Доріжка кривенька,
ніженька пряменька (Мішина мама)

Дуже гарна польська забавлялка для ніжок (дуже подобається діткам, перевірено! Таку забавлялочку роблять моя подруга Христина та її чоловік Адріан своїм діткам, і якось Віталіна побачила, і теж попросилася, щоб їй так зробили, від тоді, коли Адріан робить комусь із діток цю примовлялку, дітки стають в чергу :)

* * *
Tu podkóweczka tu, tu, tu [rysujemy palcem na stopie dziecka kształt podkowy]
Tu gwoździczek tu, tu, tu [delikatnie kłujemy palcem dziecko w stopę]
I młoteczkiem: puk, puk, puk [delikatnie pukamy w stopę dziecka]
I pilniczkiem: pitu pitu, pitu [jeździmy dziecku po stopie palcem, udając, że szlifujemy pilnikiem gwoździe] Dziecko ten ruch łaskocze, więc się śmieje i zwykle wyciąga zaraz drugą nogę do podbicia podkóweczki]

І ще декілька:

* * *
Przyszła myszka do braciszka, [opuszkami palców na plecach dziecka wykonujemy posuwiste i delikatne ruchy]
Tu zajrzała, tam wskoczyła, [lekko łaskoczemy dziecko za jednym uchem, następnie za drugim]
A na koniec tu się skryła. [wsuwamy palec za kołnierzyk]

* * *
Płynie, wije się rzeczka [rysujemy na plecach dziecka falistą linię]
Jak błyszcząca wstążeczka. [delikatnie drapiemy je po plecach]
Tu się srebrzy, tam ginie, [wsuwamy palce za kołnierzyk]
A tam znowu wypłynie. [przenosimy dłoń pod pachę i szybko wyjmujemy]

* * *
Wspinał się pajączek po rynnie. [wędrujemy palcami od dołu ku górze po plecach dziecka]
Spadł wielki deszcz i zmył pajączka [rozkładamy na plecach płasko obie dłonie i szybko przesuwamy je w dół]
Zaświeciło słoneczko, [masujemy plecy ruchem okrężnym]
Wysuszyło pajączka, rynnę i... [masujemy tak długo, aż poczujemy ciepło]
Wspinał się pajączek po rynnie... [zaczynamy od początku]

* * *
Drzewom we włosy dmucha wiatr, [dziecko jest odwrócone do nas plecami, dmuchamy w jego włosy]
A deszczyk kropi: kap, kap, kap. [leciutko stukamy po plecach dziecka]
Krople kapią równiutenko, [głaszczemy je po włosach i ramionach]
Szepczą cicho: „mój maleńki, [wodzimy opuszkami po plecach dziecka]
Śpij już, śpij, śpij, już śpij, już śpij...”

* * *
Leci listek, leci przez ś wiat [wędrujemy opuszkami palców dwa razy]
Gdzieś tam na ziemię cicho spadł. [lekko naciskamy je w jednym miejscu]
Leci drugi, leci trzeci, [szybko, z wyczuciem stukamy wszystkimi palcami]
Biegną zbierać listki dzieci. [jak wyżej]
No, a potem wszystkie liście [głaszczemy dziecko po plecach]
Układają w piękne kiście. [jak wyżej]

* * *
Po pleckach płynie rzeczka [rysujemy palcem wężyki wzdłuż plecków]
I przeszła pani na szpileczkach ["idziemy" palcami jak w butach na obcasach]
A potem przeszły słonie [ugniatamy powoli całymi dłońmi]
I przejechały konie ["galopujemy" pięściami - oczywiście nie za mocno!]
A potem spadł deszczyk [robimy deszczyk opuszkami palców po całych pleckach]
Czy czujesz już dreszczyk? [szybkie tup-tup-tup palcami wzdłuż kręgosłupa]

* * *
Idzie kominiarz po drabinie [wędrujemy palcami po plecach dziecka]
Tu zadzwoni [„dzwonimy” łapiąc dziecko za uszko]
Tu zapuka [stukamy leciutko w czoło dziecka]
A dzień dobry pani kluka [łapiemy za nosek]

* * *
Płynęła sobie rzeczka [palcem rysujemy na plecach krętą rzeczkę]
Świeciły dwa słoneczka [rysujemy dwa kółka]
Idą konie [palcami udajemy kroki konia]
Przeszły słonie [palcami udajemy ciężkie słoniowe kroki]
Spadł deszczyk [palcami naśladujemy spadające krople]
Przeszedł dreszczyk? [łaskoczemy dziecko w boczki]


- Скакалки (це я назвала собі так цю групу забавлялок, бо примовляючи їх ми дитину підстрибуємо на колінах :) )

* * *
Гойда, гойда, гойдаша

Гойда, гойда, гойдаша,
Де кобилка – там лоша.
Наїлися лободи,
Поскакали до води.
Гойда, гойда, гойдаша,
Де кобилка – там лоша.
Ми кобилку продамо,
А лошатко зростимо.

* * *
Гойда-да! 
Гойда-да!
Гойда-да!
Добра в коника хода,
Поводи шовкові,
Золоті підкови.

* * *
Їде пан
 (на колінах скачемо, на гоп-гоп можна підскочити вище)
Їде, їде пан, пан
На конику сам, сам.
А за паном хлоп, хлоп, 
На конику гоп, гоп.
(Заохочують пританцьовувати)
Гоп, гоп  горобейки,
На бабині конопельки,
А на дідів мак
Нехай буде так.
Ой без дуди, без дуди
Йдуть ніженьки не туди.
А як дудочку почують,
Самі ніженьки танцюють.

* * *
Ось якої забавлялки навчила мене моя бабуся! Дуже смішна, і Віталіні дуже подобається!!! (на колінах скачемо)

Їхав собі хлоп-хлоп,
На конику гоп-гоп,
А за ним порося,
На-джин-джу-ри-лося! (Написала через дефіс, так як римується) 

* * *
Скачу, скачу діда

(Дитину підстрибуємо на колінах)
Скачу, скачу діда
За скибочку хліба.
Я не дурно скачу,
А я їсти хочу.

* * *
Гойда, гойда, гойдаша,
Де кобила, там лоша,
А кобилка в лiсi, а лошатко — в cтpici.

* * *
Чуки, чуки, чуки, чук.
Наловив дід щук,
А бабуся плотву — годувати дітвору,
А бабуся карасиків — годувати Тарасиків.
А бабуся окуньків — годувати молодців.

* * *
Їде, їде пан, пан
На конику сам, сам,
А за паном хлоп, хлоп,
На конику скок, скок.
Гоп-чук, чук-чук-чук,
Кращий хлопчик, дівчур:
I волики напасе,
I водички принесе.

* * *
Їхав, їхав пан, пан
На конику сам, сам,
А позаду Гриць, Гриць
На конику гиць, гиць.

* * *
Ой, гоп, чук, чук
Захотів кіт щук.
Але чуки, чуки, чуки,
Повтікали усі щуки.

* * *
Чуки, чуки, чуки, чук.
Наловив дід щук,
А бабуся плотву - годувати дітвору,
А бабуся карасиків - годувати Тарасиків.
А бабуся окуньків - годувати молодців.

* * *
Їде, їде пан, пан
На конику сам, сам,
А за паном хлоп, хлоп,
На конику скок, скок.
Гоп-чук, чук-чук-чук,
Кращий хлопчик, дівчур:
I волики напасе,
I водички принесе.


>>> Вірші-ігри (авторські та народні) <<<

* * *
По ходу гри виконуємо вказані рухи:
Плеснемо в долоні:
Хлоп-хлоп-хлоп!
Скачемо на конях:
Гоп-гоп-гоп!
Летимо, як птахи:
Шусь-шусь-шусь.
Як повзуть мурахи?
Хрусь-хрусь-хрусь.
Пострибав горобчик:
Цінь-цінь-цінь,
Дівчинка і хлопчик
МОЛОДЦІ :).

* * *
Скачемо в мами або в тата на колінах:
Їдем, їдем гоп-гоп-гоп,
На конИку скаче хлоп.
Кінь копитами: цок-цок,
А синочок мій: скік-скок (може бути: Донечка моя: скік-скок).

* * *
Повторюємо рухи за мамою:
Ніжка за ніжку - ось наше ліжко. (ідемо до ліжка)
Вправо дивися - тату всміхнися. (крутимо головою, просимо тата бути саме з потрібного боку)
Ручка-за ручку - берем обручик, (потрібен малий хулахуп).
Вліво вернемо - знову почнемо.
Плескай в долоні, щічки червоні, (плескаємо спочатку в долоньки, потім по щічкам)
Вгору тягнися - рухатись вчися. (стаємо на пальчики, тягнемося вгору)
Ніжка за ніжку...

* * *
Плескаємо в долоні:
Тосі-тосі-тоньки,
Плескаєм в долоньки,
Плески-плески-пленьки,
Рученьки маленькі.
Ляпці-ляпці-ляпці,
Зайці-косолапці.
Братики-сестроньки
Плескають в долоньки.


- Для дітей 2-4 років:

* * *
Мишка швиденько бігла (біг на місці)
Мишка хвостиком виляла (імітація руху)
Ой, яєчко впустила (нахилитися,« підняти яєчко »)
Подивіться-но, розбила (« показати яєчко »на витягнутих руках)

* * *
Ми веселі милашки (руки на пояс розгойдуватися в сторони)
Чудо - ляльки, неваляшки (продовжувати розгойдуватися)
Ми танцюєм і співаєм (присідання)
Дуже весело гуляєм (стрибки на місці)

* * *
Ось ми ріпку посадили (нахилитися)
І водою її полили (імітація руху)
А тепер потягнемо (імітація руху)
І з ріпки кашу зваримо (імітація їжі )
І будемо ми від ріпки здорові і міцні! (Показати «силу»)

* * *
Щоб поїхати на машині,
накачати нам треба шини (імітація руху зі звуком ш-ш-ш)
У бензобак наллємо бензин (імітація руху)
І поїдемо в магазин («поїздити» по кімнаті)


- Для дітей 4-5 років:

* * *
Зайці бігали по лісі, (біг на місці)
Та й зустріли там лисицю (повілять «хвостиком»)
стриб-скік, стриб-скок, (стрибки на місці)
І втекли під кусток. (Присісти)

* * *
Яскравий червоний м'ячик, стрибає як зайчик (стрибки на місці)
Покотився по доріжці (біг на місці)
Почекав на мене трішки (зупинитися)
Схилившись, я візьму його (нахилитися)
І підкину вИсоко (імітація руху)

* * *
Маленькі пташки,
Пташки-невеличкі,
По лісі літають,
Пісні співають. (Махаємо руками, як крильцями)
Буйний вітер налетів, (руки вгору, розгойдуємося з боку в бік)
Пташок забрати хотів.
Пташки сховалися в дупло (присідаємо навпочіпки, закриваємо голову руками)
Бо там затишно і тепло.


- Народні ігри - бавимося разом:

* * *
Подоляночка
Десь тут була Подоляночка,
Десь тут була молодесенька,
Тут вона сіла, тут вона впала, до землі припала, 
Ciм літ не вмивалась, бо води не мала... 
Устань, устань Подоляночко,
Умий личко, як ту скляночку,
Візьмися у боки та поскачи трохи...
Попливи до Дунаю, бери дівку з краю.

* * *
А ми просо сіяли
А ми просо сіяли, сіяли,
Ой дід ладо, сіяли, сіяли.
А ми просо витопчем, витопчем,
Ой дід ладо, витопчем, витопчем.
Ой чи же вам витоптать, витоптать?
Ой дід ладо витоптать, витоптать?
А ми коней випустим, випустим,
Ой дід ладо випустим, випустим.
А ми коней виловим, виловим,
Ой дід ладо виловим, виловим.

* * *
Зайчику, зайчику,
Ти мій братчику,
Не ходи, не топчи
По городчику.
Бо моя рутка,
Як баламутка,
Моя м‘ятка,
Як паніматка.

* * *
Зайчичок, зайчичок прибігає, 
Рученьку, ніженьку пiднiмає;
Чим бито, не бито,
Ноженьку пробито.
3 калинового лугу,
Вибирай собі другу.

* * *
Ой у полі жито: сидить зайчик,
Biн ніжками чеберяє,
Коли б такі ніжки мала,
То я б ними чеберяла,
Як той зайчик. (Двiчi)
Ой у полі просо: сидить зайчик,
Biн ніжками чеберяє;
Коли б такі ніжки мала, то я б ними чеберяла,
Як той зайчик. (Двiчi)
Ой у полі гречка: сидить зайчик,
Biн ніжками чеберяє;
Коли б такі ніжки мала, то я б ними чеберяла,
Як той зайчик. (Двiчi)

* * *
Городили зайчика
Тинком, льонком,
Та нікуди зайчику
Та не вискочити,
Та нікуди зайчику
Та не виплигнути.
А в нас ворота
Позамикані,
Жовтим піском
Позасипанi.

* * *
Там на горі мак
Там на гopi мак, мак!
Роди, Боже, так, так!
Маки, маки, маківочки,
Посходiмось до купочки.
Соловiєчку, пташку, пташку!
Та чи був ти в нашім садку?
Та чи бачив ти, як мак сіють?
Ой, так сіють мак! (Двiчi)
Соловiєчку, пташку, пташку!
Та чи був же ти в нашім садку?
Та чи бачив ти, як мак росте?
Ой так росте мак! (Двiчi)
Соловiєчку, пташку, пташку!
Та чи був ти в нашім садку?
Та чи бачив ти, як мак полють?
Ой так полють мак! (Двiчi)
Соловiєчку, пташку, пташку!
Та чи був ти в нашім садку?
Та чи бачив ти, як мак цвіте?
Ой так цвіте мак! (Двiчi)
Соловiєчку, пташку, пташку!
Та чи був ти в нашім садку?
Та чи бачив ти, як мак ломлять?
Ой так ломлять мак! (Двiчi)
Соловiєчку, пташку, пташку!
Та чи був ти в нашім садку?
Та чи бачив ти, як мак їдять?
Ой так їдять мак! (Двiчi)
Там на гopi мак, мак!
Роди, Боже, так, так!
Маки, маки, маківочки,
Золотiї голівочки.


>>> Примовлялки <<<

Ще класні примовлялки (Міла Думова на Світ Мам поділилася) :

* * *
Примовляють під час умивання

Купалися ластів’ята
Та в чару-водиці,
Щоб були ми білотілі
Та ще й білолиці.

* * *
Примовляють під час купання

Хлюп, хлюп....
Хлюп, хлюп, водиченько,
Хлюп, хлюп на личенько,
І на ручки, і на ніжки
Хлюп, хлюп, хлюп!

* * *
Вередливим приказують

Не хочемо ми того,
Дайте нам другого,
Дайте нам іншого,
А щораз ліпшого.

* * *
Тому, хто поспішає їсти, жартома приказують

Антошку!
Їж потрошку,
Лише не з’їж ложку.

* * *
Примовка-підбадьорення, щоб дитині не було страшно

Гриць миші злякався,
В кропиву сховався,
Бороною вкрився,
Щоб не пожалився.

* * *
Приказують, коли час додому іти

Уже сонце котиться —
Нам додому хочеться.
Ой на горі, на горі
Кусають комарі.
Кусають і нас —
Нам додому уже час.

* * *
Коли дитина лінується вставати, приказують

Петро-гарбуз
На печі загруз
Подайте лопату — Петра витягати.

* * *
Коли в казці немає традиційної кінцівки, приказують

От і казочці кінець,
Пішла баба у танець,
А за нею горобець,
Викрутасом, вихилясом,
Молодець, горобець.

* * *
Примовляють, гойдаючи на гойдалці

Гойда-гойда,
Добра в коника хода,
Поводи шовкові,
Золоті підкови.

* * *
Примовляють, водячи малюка за ручку

Дибки, дибки!
Ходить котик по лавочці,
Водить кішку за лапочки:
Диб, диб, диб.

* * *
Примовляють, коли дитина прокинеться

Ототушки-тутушки!
На котика потягушки,
А на Василька ростушки.
Ой тошки, тотошки!
Щоб підросли трошки.

* * *
Утішають дитину

Не плач, дитинко, не плач,
Принесе киця калач.

* * *
Заохочують пританцьовувати

Ой, без дуди, без дуди
Йдуть ніженьки не туди.
А як дудочку почують,
Самі ніженьки танцюють.


>>> Джерела (принаймні ті, які я точно знаю):

- http://www.dekret.in.ua/?p=637
- http://doshkilniatko.net/?s=Пальчикові+ігри&x=-967&y=-229
- http://youtu.be/oK5Bba0M0us
- мама
- бабуся
- Мішина мама і тато
- наші друзі Христина та Адріан
- світмама Міла Думова

Ну, всласне, це те, чим я хотіла з вами поділитись! Надіюсь вам буде корисним цей пост. Я, наприклад, використовую поодинокі примовлялки та ігри і надалі планую використовувати їх, але придумала трішки ефективнішу систему. Але про це вже у іншому пості, обов'язково вам напишу!

Дякую, що завітали!
До зустрічі!

2 коментарі:

  1. Шикарна колекція! Була б тут можливість закладочку зробити...

    ВідповістиВидалити
  2. Дякую! Можна собі у закладки зберегти, або підписатися на новини блогу! Або написати мені і я нагадаю, коли треба буде :)

    ВідповістиВидалити

You might also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...